Automobilio stiklai yra langai į kelią, todėl pastaraisiais mėnesiais jų švara yra būtina didesniam eismo dalyvių saugumui. Draudikų duomenimis, avaringumo rizika išauga, jei prie prastų oro bei kelio sąlygų prisideda ir blogas matomumas.
Pasak draudimo bendrovės „Gjensidige“ Žalų departamento vadovės Baltijos šalims Viktorijos Katilienės, vairuotojai artimiausiais mėnesiais turėtų ypatingą dėmesį skirti langų stiklų ir veidrodėlių švarai.
„Prasidėjus tamsiesiems metų mėnesiams, vairuojant tiek mieste, tiek tarpmiestiniuose bei magistraliniuose keliuose, sėsti prie vairo reikėtų esant švariems langams, žibintams, veidrodėliams bei valstybiniams numeriams. O leidžiantis į kelią – turėti pakankamą kiekį langų valymo skysčio ir kokybiškus valytuvus“, – sako V. Katilienė.
Draudimo bendrovės Žalų departamento vadovė Baltijos šalims pabrėžia, kad langų bei veidrodėlių būklė tiesiogiai įtakoja matomumą ir vairavimo kokybę. Tuo tarpu valstybinių numerių švarą netgi reglamentuoja Kelių eismo taisyklės.
Nešvarumų „ruožai“ – ženklas valytuvų keitimui
„Reiktų pasirūpinti kokybiškomis automobilio langų valytuvų šluotelėmis. Po šiltojo sezono patikrinkite priekinių ir galinių langų valytuvų guminių juostelių nusidėvėjimą. Apžiūrėkite, ar juose neatsidaro įtrūkimų bei apnašų. Tokie valytuvai subraižys priekinį automobilio stiklą. Jeigu pastebite, jog, valant langus, jie pilnai nenusivalo arba ant jų yra paliekami drėgmės ir nešvarumų „ruožai“, vadinasi, valytuvai jau yra pasidėvėję. Jie dažnai ne tik nepagerina, bet ir pablogina matomumą. Tad pastebėjus tokius „ruožus“ verta pamąstyti apie naujų valytuvų įsigijimą“, – sako V. Katilienė.
Jos teigimu, įprastai valytuvų šluoteles patariama keisti mažiausiai kartą per metus. „Pastaraisiais mėnesiais valytuvų laukia tikrai didelis darbas – krituliai, purvas, druska, šaltis. Tai yra sąlygos, kai ypač dėvisi gumos, todėl jei valytuvai ėmė valyti prasčiau, reiktų juos keisti“, – tvirtina draudikė.
Pasak V. Katilienės, pradedant šildyti automobilį, vidinė lango pusė greičiau apsitraukia riebaliniu sluoksniu, kuris apsunkina matomumą. Todėl langus iš vidaus itin kruopščiai patartina nusivalyti bent kartą į mėnesį, o dar geriau – kartą į dvi savaites „Jei vidinė langų pusė aprasojusi, nereikėtų jos valyti kempinėle, geriau palaukti, kol drėgmę išdžiovins automobilio šildytuvas“, – pataria ji.
Pasak draudimo bendrovės atstovės, visada reiktų turėti pakankamai langų plovimo skysčio. „Stiklo nešvarumai dar labiau pablogina matymo kokybę. Šaltajam metų laikui skirti langų valymo skysčiai pasižymi šaltesniam orui reikalingomis valomosiomis savybėmis, todėl orams atšalus vasarinį langų skystį pakeiskite tokiu, kuris skirtas šaltajam vairavimo sezonui. Pasikeitus orams, pasikeičia ir stiklų ploviklio efektyvumas. Mat šaltuoju metų laiku stiklą dažniausiai padengia šlapias purvas, druska ir medžių lapų atplaišos, o ne dulkės ir vabzdžiai“, – teigia draudikė.
V. Katilienė pabrėžia, kad veidrodėlių švara – nemažiau svarbi. „Matomumas per veidrodėlius taip pat gali pabloginti arba pagerinti vairavimo kokybę. Veidrodėliai valytuvų neturi, todėl reikėtų nepamiršti juos nuvalyti rankiniu būdu. Pasitaiko atvejų, kad vairuotojai nežino, jog vairuoja automobilį su šildomais veidrodėliais. Tuomet jų negalima valyti ledo grandikliu, būtina kelias minutes palaukti, kol suveiks jų šildytuvai ir ledas atitirps“, – pataria draudimo bendrovės Žalų departamento vadovė Baltijos šalims.
Su apledėjusiu stiklu reiktų elgtis atsargiai
Pasak „Carglass® Lietuva“ direktoriaus Jurijaus Končanino, dažniausia priekinių stiklų skilimo priežastis – įdauža, atsiradusi akmenukui atsitrenkus į priekinį automobilio stiklą. „Joje pradeda kauptis drėgmė, kuri orams keičiantis užšąla. Vėstant orams, kuomet įjungus stiklo šildymą atsiranda temperatūrų skirtumas tarp vidinės ir išorinės stiklo pusės, didėja įdaužų skilimo rizika. Šaltuoju sezonu dauguma įdaužų skyla per visą stiklą. Suskilusio stiklo suremontuoti nepavyks, jį būtina keisti nauju“, – sako jis.
Jei vis dėlto akmenukas pataikė į stiklą, geriausia, pasak specialisto, ką tik atsiradusią įdaužą užklijuoti skaidriu lipduku, kad į ją nepatektų purvo. „Tuomet, ilgai neatidėliojant, reikėtų kreiptis į specializuotą stiklų remonto bendrovę. Internete esu matęs patarimų, kad laikinai įdaužą galima užtepti bespalviu nagų laku. Deja, iš tiesų toks būdas gali tik dar labiau pakenkti“, – kalba J. Končaninas.
Prie dažniausiai pasitaikančių stiklų defektų žiemos metu jis priskiria stiklo subraižymus, atsiradusius dėl netinkamo stiklų valymo ledo grandikliais arba nuo susidėvėjusių valytuvų šluotelių. „Pagrindinė problema, kad vairuotojai gremždami apledėjusius stiklus iš vakaro nenuplauna stiklo valytuvais ir palieka nešvarų stiklą. Jį braižo ne grandiklis, o ant stiklo esančios dulkės ir purvas. Pats stiklas yra pagamintas iš kvarcinio smėlio, tai ženkliai kietesnė medžiaga negu plastikinis grandiklis. Tad švaraus stiklo praktiškai neįmanoma subraižyti tinkamu ledo grandikliu“, – sako J. Končaninas.
Jis pataria, kaip stiklo apledėjimo galima nesunkiai išvengti. „Jeigu įprasite kiekvieną kartą prieš grįždami namo praverti langus, išjungti automobilio salono šildymą, tokiu būdu suvienodinsite lauko ir automobilio temperatūras. Tuomet langai nerasos, ant jų nesikaups drėgmė, o ryte jie bus mažiau apšarmoję“, – pataria J. Končaninas.
Jo teigimu, žiemos sezonu reikalinga visapusiška stiklų švara. „Vairuotojai turi skirti kelias minutes ir atsakingai pasirūpinti stiklų švara ir būkle prieš pradedami kelionę tamsiuoju metų laiku“, – pabrėžia įmonės „Carglass® Lietuva“ direktorius.