Skrisdami į užsienį Lietuvos keliautojai nevengia pasiimti daug daiktų, bet pasitaiko atvejų, kai bagažas galutinio tikslo nepasiekia. Draudikai pataria, kaip elgtis, kai skrydžio metu bagažas vėluoja, yra sugadinamas ar prarandamas.
„Kelionė svetur turėtų būti malonus poilsis nuo kasdienybės, tačiau niekas nėra visiškai apsaugotas nuo bagažo netekimo ar jo sugadinimo. Mūsų duomenys rodo, kad nuo to laiko, kai žmonės vėl ėmė aktyviau keliauti, padaugėjo ir su bagažu susijusių kompensacijų atvejų – 50 proc. palyginus su 2022 metais ir 4 kartus daugiau lyginant su 2021 metais, kai keliavimas buvo itin apribotas“, – sako draudimo bendrovės „Gjensidige“ Sveikatos, kelionių ir asmens žalų skyriaus vadovė Ana Taraitienė.
Pasak draudimo bendrovės atstovės, keliaujant svetur patartina pasidomėti konkrečios skrydžių bendrovės taisyklėmis dėl prarasto ar sugadinto bagažo, nufotografuoti savo lagaminus prieš skrydį, prisegti prie jų pakabukus su savo kontaktais ir apsidrausti bagažo draudimu.
Specialistė pateikia patarimus keliautojams, kaip reikėtų elgtis kelionės lėktuvu metu praradus ar sulaukus apgadinto bagažo.
7 patarimai, kaip elgtis praradus ar atgavus sugadintą bagažą
1. Įsitikinkite, ar bagažas tikrai dingo. Prieš puolant į paniką, svarbu patikrinti, ar bagažo nėra oro uoste. Neretai lagaminai atkeliauja ant bagažo išdavimo juostos vėliau, negu keliautojas pasiekia atvykimo salę. Pavyzdžiui, prieš atiduodant bagažą gali užtrukti jo patikra. Didesniuose oro uostuose bagažo atsiėmimas gali trukti net iki dviejų valandų.
Daugelis skrydžių bendrovių pasirūpina tokiomis situacijomis ir savo programėlėje pateikia galimybę sekti bagažo būseną. Nustatyti ją galima tada, kai prieš tai buvo pritvirtintas bagažo identifikavimo numeris, todėl rekomenduojama po lagamino registracijos oro uoste jį nufotografuoti. Jei po tam tikro laiko bagažo nepavyks surasti, reikėtų kreiptis į oro uosto atvykimo terminale esančią informacijos tarnybą ir užregistruoti atvejį.
Jei oro uosto teritorijoje daiktų nepavyks rasti, oro uosto darbuotojas greičiausiai paragins kreiptis į atitinkamos skrydžių kompanijos bagažo tarnybą. Praktika rodo, kad dažniausiai bagažas grąžinamas per 24–36 valandas. Kad išvengtumėte trikdžių, rekomenduojame pačius svarbiausius daiktus vežtis rankiniame bagaže.
2. Pridėkite asmeninę informaciją. Prie lagaminų visada reikėtų prisegti pakabuką su savo vardu, adresu ir telefono numeriu. Taip bus galima lengvai atpažinti bagažą tarp kitų keleivių daiktų, o jam dingus – greičiau su jumis susisiekti.
3. Praneškite skrydžių bendrovei apie prarastus arba sugadintus daiktus. Iškilus abejonėms dėl dingusio lagamino arba gavus jį apgadintą, svarbu kuo greičiau apie tai pranešti skrydžių bendrovės personalui dar neišėjus iš atvykimo terminalo. Dėl tolesnių veiksmų geriausiai informuos oro uoste esantys skrydžių kompanijos darbuotojai.
Pasiėmus lagaminą nuo bagažo išdavimo juostos patartina nuodugniai jį apžiūrėti. Pastebėjus sugadinimus, į skrydžių bendrovės darbuotojus reikia kreiptis nedelsiant, neišvykus iš terminalo. Jei dėl apgadinimų kreipsitės jau nuvykę į nakvynės vietą, skrydžio bendrovės nebegalės prisiimti atsakomybės už tai, kad lagaminai buvo apgadinti būtent skrydžio metu, o ne vėliau.
4. Užpildykite prarasto bagažo formą. Informaciją apie tai, kaip elgtis praradus ar sugadinus bagažą, galima rasti skrydžių bendrovės interneto svetainėje. Dažnai joje būna sukurtos atskiros skiltys su visa aktualia informacija, kaip elgtis, jei pasiekę kelionės tikslą neradote savo lagamino. Šiose skiltyse dažniausiai pateikiama ir forma, kurią reikia užpildyti pametus daiktus.
5. Turėkite bagažo nuotraukų. Svarbu atminti, kad formoje reikia nurodyti kuo tikslesnę ir išsamesnę informaciją, pavyzdžiui, lagamino modelį, spalvą, matmenis ir išvardinti jo turinį. Lagamine esančius daiktus reikia aprašyti tiksliai, todėl rekomenduojama prieš skrydį nufotografuoti lagaminą ir jame esančius daiktus, kad užpildyti tokią formą būtų lengviau. Reikia atsižvelgti, kad skrydžių bendrovių sąlygos, praradus bagažą, gali skirtis, todėl svarbu iš anksto su jomis susipažinti.
6. Kreipkitės į skrydžių bendrovę dėl nuostolių atlyginimo. Kompensacijos dydis ir laikotarpis, nuo kurio bagažas laikomas prarastu, kiekvienoje skrydžių kompanijoje skiriasi. Jei bagažas vėluoja, neretai skrydžių kompanijos siūlo įsigyti būtiniausių prekių – oro sąlygas atitinkančių drabužių, dantų pastos, šampūno ir kitų – bei apmokėti jų išlaidas. Įsigijus prekių itin svarbu išsaugoti šias išlaidas patvirtinančius dokumentus, kad skrydžių bendrovė arba draudikas galėtų jas atlyginti.
7. Žinokite, ką atlygina draudimas. Skrydžių bendrovės turi nustatyto dydžio kompensacijos sumas už pavėlavusį, sugadintą ar prarastą bagažą. Kartais jų nepakanka patirtiems nuostoliams padengti. Tuomet draudžiamojo įvykio atveju bagažo draudimas atlygina skirtumą tarp išmokėtos skrydžių bendrovės kompensacijos ir patirtų nuostolių sumos. Jei skrydžio bendrovė pateikia motyvuotą atsisakymą mokėti kompensaciją, bagažo draudimas atlygina patirtus nuostolius.
Pasak A. Taraitienės, šiuo metu Lietuvos žmonės vyksta į keliones pagal sezoną: slidinėti Europoje arba mėgautis šiluma Egipte ir Azijoje. Keleiviai dažniausiai renkasi medicininių išlaidų ir repatriacijos, taip pat asmens draudimą. Slidininkai papildomai renkasi asmens civilinės atsakomybės ir sporto inventoriaus draudimą. O tie keleiviai, kurie keliauja lėktuvais, dažniausiai renkasi apdrausti bagažą, kelionių atšaukimo ir nutraukimo bei skrydžių vėlavimo atvejus ir kelionės dokumentus.