Neįprasti žiemos orai – iššūkis vairuotojams ir automobiliams

29.01.2025

Naujausi pranešimai

  • 29.01.2025
    Neįprasti žiemos orai – iššūkis vairuotojams ir automobiliams
    Daugiau
  • 27.01.2025
    Kaip pildyti eismo įvykio deklaraciją?
    Daugiau
  • 27.01.2025
    Privalomasis draudimas ir vairavimas žiemą
    Daugiau
Daugiau naujienų

Šios žiemos orai stebina šilumos rekordais – temperatūra dažnai viršija įprastas sezono normas, o sniego ir šalčio trūkumą galima vadinti šių metų pradžios vizitine kortele. Tokie klimato pokyčiai daro įtaką ne tik mūsų kasdieniam gyvenimui, bet ir vairuotojams bei jų transporto priemonėms. Gali atrodyti, kad šiltesni orai yra palankesni vairavimui, nes keliuose sumažėja rizika, kurią sukelia sniegas ir ledas, tačiau ekspertai pabrėžia, kad dabartinės vairavimo sąlygos kelia naujų iššūkių.

Šilta žiema didina padangų dėvėjimąsi

„Šiltesnis nei įprastai oras turi įtakos žieminių padangų dėvėjimuisi. Todėl svarbu patikrinti jų protektoriaus gylį, ypač jei lapkritį, keičiant padangas, protektoriaus gylis buvo ne didesnis kaip 5-6 mm. Jis turi būti ne mažesnis kaip 3 mm, tačiau tai yra minimalus Kelių eismo taisyklių reikalavimas. Visgi saugus protektoriaus gylis turėtų būti ne mažesnis kaip 5-6 mm. Jei padangų montavimo metu jis buvo arti šios ribos, dabar būtų laikas šį matmenį įvertinti iš naujo“, – sako draudimo bendrovės „Gjensidige“ Transporto žalų skyriaus vadovas Agnius Gučius.

Atsižvelgiant į šalto oro poveikį gumai, žieminės padangos, pasak A. Gučiaus, yra gaminamos iš minkštesnio mišinio. „Padanga turi būti pakankamai minkšta, kad jos sukibimas su kelio danga būtų tinkamas. Tačiau tokiu oru, kuris yra gerokai šiltesnis nei numatytasis projektuojant padangą, gumos mišinys gali būti per minkštas, o tai taip pat lemia spartesnį padangos dėvėjimąsi“, – pasakoja draudimo bendrovės atstovas.

Jo teigimu, žieminių padangų protektorius yra suprojektuotas siekiant užtikrinti padangos sukibimą su kelio danga, kai ji padengta suplūktu ar pažliugusiu sniegu arba purvu. „Tačiau šią žiemą, kai iš dangaus dažniau iškrinta ne sniegas, o lietus, svarbu prisiminti, kad žieminė ar universali padanga neužtikrina tokių vandens išstūmimo parametrų kaip vasarinė. Tai galima justi didesniu greičiu važiuojant per kelyje esančias vandens sankaupas. Įvažiavę į tokią sankaupą didesniu greičiu, tikrai pajusite, kaip automobilis pristabdo. Tai yra vandens pasipriešinimas, nes padanga nespėja išstumti vandens, esančio tarp jos ir kelio dangos. Dar pavojingiau, jei šiuo momentu padanga nesieks kelio dangos ir transporto priemonės sukibimas su paviršiumi bus panašesnis į valties nei į automobilio, toks reiškinys vadinamas akvaplanavimu“, – kalba A. Gučius.

Greitkelyje ar užmiesčio kelyje pamačius tokią vandens sankaupą rekomenduojama įvertinti eismo sąlygas ir kelio būklę bei sulėtinti greitį. „Jei visgi dideliu greičiu įvažiavote į tokią sankaupą, atsisakykite staigių manevrų ir nestabdykite, nes dėl skirtingo ratų sukibimo galite prarasti kontrolę ir nesuvaldyti automobilio. Transporto priemonėje sumontuotos šiuolaikinės stabilumo ir kitos pagalbinės sistemos tokiomis aplinkybėmis išties pagelbės, tačiau net ir joms bus reikalingas labai svarbus veiksnys – sukibimas su keliu. Taigi, dabar daugelyje automobilių sumontuotos padangos yra ne visai pritaikytos šioms oro sąlygoms“, – pabrėžia transporto draudimo žalų ekspertas.

Langų ir žibintų švara – būtinybė

Kaip ypatingą žiemos laikotarpio bruožą A. Gučius įvardija ant kelio esančias druskos ir smėlio mišinio liekanas. „Jos ne tik labai greitai nusėda ant kėbulo, bet ir blogina matomumą bei šviesos prietaisų efektyvumą. Pastarieji veiksniai kartu su sutrumpėjusiu šviesiuoju paros metu yra itin pavojingas derinys. Pasirūpinkite, kad turėtumėte langų ir žibintų plovimo skysčio. Jo prireiks daugiau, jei planuojate kelionę užmiesčio keliais, kurie pasižymi intensyviu eismu. Automobilio priekinis stiklas turi būti idealiai švarus, o tam reiks nemažo skysčio kiekio. Nebandykite stiklo valyti naudodami valytuvus be skysčio, ant kelio esančios druskos ir smėlio mišinio liekanos veiks kaip abrazyvinė medžiaga, kuri labai greitai sugadins valytuvo šluoteles ir paveiks priekinį stiklą“, – kalba draudimo bendrovės atstovas.

Nors šią žiemą apšalę automobilio stiklai – retas reiškinys, A. Gučius pataria nepamiršti, kad stiklo nereikėtų gramdyti metaliniais gramdikliais. „Saugiau naudoti skystą ledo tirpiklį arba palaukti, kol automobilio priekinio stiklo sistema jį atitirpins“, – teigia draudikas.

Draudimo bendrovės atstovas atkreipia dėmesį į automobilio stiklų rasojimą iš vidaus, esant drėgniems orams. „Dažniausiai tai dėl to kalti susidėvėję salono oro filtrai, šlapi arba labai drėgni automobilio salono kilimėliai, sudėtingesniais atvejais – automobilio dugninėje dalyje susikaupęs vanduo. Ten jis gali patekti dėl netvarkingos drenažo sistemos, kuri skirta pašalinti vandenį, tekantį nuo priekinio stiklo į variklio skyrių. Svarbu patikrinti, ar tarp variklio skyriaus ir priekinio lango nėra prisikaupę rudeninių lapų, kurie laikui bėgant gali sutrikdyti drenažą. Tai nėra būdinga daugeliui automobilių ir visiškai priklauso nuo transporto priemonės konstrukcijos, tačiau atidarę variklio gaubtą, užmeskite akį ir į šią vietą“, – pataria A. Gučius.