Netrukus į gatves išriedės automobiliai, vežantys į mokyklas ir darželius sugrįžusius vaikus. Deja, ne visi vaikai į ugdymo įstaigas keliaus saugiai – maždaug penktadalis tėvelių automobilyje neturi vaikams skirtų kėdučių, kuriose mažieji būtų tinkamai prisegti.
Pasiteiravus Baltijos šalių vairuotojų, ar jie naudoja kėdutes jauniesiems keleiviams, paaiškėjo, kad rūpestingiausi vairuotojai yra Estijoje, o mažiausiai vaikų saugumu rūpinamasi Lietuvoje.
Tokias tendencijas atskleidė draudimo bendrovės „Gjensidige“ užsakymu „NielsenIQ” atlikta reprezentatyvi Baltijos šalių gyventojų apklausa.
Apklausa parodė, kad vaikų kėdučių naudojimas susijęs su vežamų vaikų amžiumi – kuo vyresnis vaikas, tuo rečiau jis vežamas kėdutėje. Antai kūdikius iki 1 metų 92 proc. Lietuvos vairuotojų veža specialioje kėdutėje, 1-3 metų vaikus į kėdutę automobilyje sodina jau tik 80 proc. vairuotojų, o 7-12 metų vaikams kėdutes įtaiso 74 proc. vairuotojų.
Kelių eismo taisyklės nurodo, kad automobilinė kėdutė yra privaloma transporto priemonės, kurioje vežamas mažametis vaikas, įranga. Vaikas, nesiekiantis reikalaujamo 135 cm ūgio, turi būti sodinamas į automobilinę kėdutę ar prisegimo sistemą, nepriklausomai nuo to, kiek jam metų.
„Neretai automobiliuose naudojamos kėdutės neatitinka reikalavimų, į kuriuos būtina atkreipti dėmesį. Nepakanka automobilyje turėti kėdutę – ji turi būti parinkta pagal vaiko svorį ir ūgį. Be to, kėdutės turi būti sertifikuotos, atitiktų JT Europos ekonomikos komisijos patvirtintas taisykles. Už tinkamai parinktą vaiko kėdutę atsako vairuotojas, todėl vaiko vežimas tinkamoje kėdutėje yra ne tik vaiko saugumo užtikrinimo klausimas, bet ir teisinė prievolė“, - sako „Gjensidige“ Žalų departamento vadovė Baltijos šalims Viktorija Katilienė.
Ji primena, kad kėdutės vaikams vežti skirstomos į kelias grupes:
0 grupė skirta vaikams, kurie sveria mažiau kaip 10 kg;
0+ grupė skirta vaikams, kurie sveria mažiau kaip 13 kg;
I grupė skirta vaikams, kurie sveria nuo 9 iki 18 kg;
II grupė skirta vaikams, kurie sveria nuo 15 iki 25 kg;
III grupė skirta vaikams, kurie sveria nuo 22 iki 36 kg.
V. Katilienė pabrėžė, kad prisegtą vaiką patariama vežti ant galinės sėdynės, mat priekyje sėdinčiam vaikui avarijos metu suveikusi oro pagalvė gali sukelti rimtų sužeidimų.
„Gjensidige“ Žalų departamento vadovė Baltijos šalims primena, kad nepakanka vaiką prisegti suaugusiesiems skirtais automobilio saugos diržais – jie neužtikrina reikiamo saugumo ir gali sužaloti vaiką.
Na, o labiausiai neatleistini atvejai, kuomet vaikas vežamas pasodintas ant kelių ar tiesiog paliekamas laisvai judėti automobilyje neprisegtas.
V. Katilienė atkreipia dėmesį, kad važiuojant 50 km per valandą greičiu ir staigiai stabdant arba atsitrenkus į kliūtį, vaiko svoris išauga beveik 30 kartų, todėl jį išlaikyti, kad jis neatsitrenktų į priekinį automobilio stiklą ar kitas detales, beveik neįmanoma. Na, o baisiausi yra tie avarijų atvejai, kuomet susidūrus automobiliams neprisegtas vaikas tiesiog išskrenda pro priekinį stiklą.
Tad tinkamai parinkta kėdutė nelaimės riziką gali sumažinti net iki 80 proc.
Lietuvos, Latvijos ir Estijos 16-64 metų žmonių apklausa buvo atlikta šių metų balandį, apklausiant po 1 600 kiekvienos Baltijos šalies respondentų. Tyrimo paklaida – 2,45 proc.