Orų pokyčiai – kas kelias paras: kaip elgtis, kad vairavimas žiemą būtų saugus

10.02.2022

Naujausi pranešimai

  • 17.12.2024
    Audros nuostoliai didėja kas valandą: nuplėšti stogai, išgriautos tvoros, sudaužyti šiltnamiai ir nupūstos kepsninės
    Daugiau
  • 16.12.2024
    Apledėjusi kelio danga: kas gali apsaugoti vairuotojus ir pėsčiuosius
    Daugiau
  • 09.12.2024
    Prieššventinis laikotarpis – išbandymas emocinei sveikatai: kaip ja pasirūpinti
    Daugiau
Daugiau naujienų

Šios žiemos eismo sąlygos – itin permainingos: snieguoti keliai, pusnys kelkraščiuose, apgaulingas juodasis ledas, atlydys ir stiprios sniego pūgos tapo išbandymu vairuotojams Lietuvos keliuose. Draudikai paaiškina, į ką atkreipti dėmesį, siekiant apsaugoti save ir kitus eismo dalyvius nepalankiomis vairavimo sąlygomis.

Staigiems manevrams – ne laikas

„Kai oro temperatūra laikosi apie 0 laipsnių Celsijaus, eismo sąlygos gali kisti ne dienomis, o valandomis. Nors popietę asfaltas – šlapias ir pakankamai saugus važiuoti, pavakarę tas pats kelias gali tapti itin slidžiu dėl važiuojamojoje dalyje pradėjusio šalti vandens. Taip pat iš vakaro buvusi šlapia kelio danga ryte dažnai virsta ledu. Jis itin pavojingas nebarstomuose arba retai barstomuose keliuose – pravažiavimuose tarp kiemų, individualių namų kvartaluose ir kitose teritorijose“, – sako draudimo bendrovės „Gjensidige“ Žalų departamento vadovė Baltijos šalims Viktorija Katilienė.

Pasak draudimo bendrovės atstovės, dieną tirpstantis sniegas ir ledas greit nuplauna druską nuo pabarstytos kelio dangos, todėl pradėjus šalti ant kelio lieka grynas vanduo. „Keliuose vairuotojai turėtų atkreipti dėmesį ir į duobes, nes dėl kritulių jos užsipildo vandeniu ir yra itin sunkiai pastebimos. Net ir žinomu maršrutu per balas važiuoti reiktų labai atsargiai“, – pabrėžia V. Katilienė.

Ji pabrėžia, kad vairuojant snieguota ar apledėjusia kelio danga pailgėja stabdymo kelias, todėl kiekvienas vairuotojas privalo išlaikyti didesnį atstumą iki priešais važiuojančios transporto priemonės, o stabdant įgusti daug anksčiau pradėti mažinti greitį. „Kadangi šią žiemą itin vėjuota, važiuojant mažesniu greičiu taip pat lengviau suvaldyti automobilį, kai pučia stiprus šonininis vėjas“, – sako „Gjensidige“ Žalų departamento vadovė Baltijos šalims.

Pasak draudimo bendrovės atstovės, ne mažiau svarbu atsisakyti rizikingų manevrų – staigiai nestabdyti, nesiblaškyti tarp eismo juostų ir vengti rizikingo lenkimo. „Jei kelias apledėjęs ar padengtas storu sniego sluoksniu, manevravimas yra pavojingas. Žiema yra toks metų laikas, kai geriau padaryti navigacijos klaidą – įvažiuoti ne į tą kiemą ar praleisti posūkį, bet lėtai ir saugiai pasiekti kelionės tikslą“, – kalba draudikė.

Ji atkreipia dėmesį į automobiliuose, pagamintuose per pastarąjį dešimtmetį, įrengtas automatines sistemas. „Nors jos skirtos didesniam vairuotojo saugumui arba patogumui užtikrinti, vis dėlto žiemos mėnesiais kai kurių iš jų naudoti nereikėtų. Šaltuoju sezonu rekomenduojama atsisakyti pastovaus greičio palaikymo sistemos. Susidarius pavojingai situacijai, pavyzdžiui, automobiliui ėmus slysti, sistema palaikys nustatytą transporto priemonės greitį, nepavyks staiga jo sumažinti. Pučiant šoniniam vėjui, dėl įjungtos pastovaus greičio palaikymo sistemos automobilis taip pat gali tapti nevaldomas“, – įspėja V. Katilienė.

Užstrigus sniege – aiškus planas

Pasak draudikės, žiemą transporto priemonės dažnai užklimpsta sniege, ypač – jei automobilis varomas tik priekiniais arba tik galiniais ratais. „Pagrindinis patarimas norint išvengti tokių situacijų – laiku suplanuoti kelionės maršrutą. Svarbesni keliai valomi dažniau, todėl kelionėms geriau rinktis juos, o ne mažesnius kelius. Jei nesate tikri, ar kelias pravažiuojamas, geriau rinktis tą, dėl kurio nekyla dvejonių. Jeigu kito kelio nėra, verta paėjėti ir važiavimo sąlygas patikrinti einant pėsčiomis“, – sako draudikė.

Automobiliui užklimpus, pasak V. Katilienės, neapgalvotas akceleratoriaus pedalo spaudymas situacijos išspręsti nepadės, veikiau priešingai – automobilio ratai iškas tik gilesnę duobę, iš kurios išvažiuoti bus dar sudėtingiau.

„Užklimpus galima naudoti automobilio vidinius kilimėlius, ypač jei jie tekstiliniai. Padėjus kilimėlį po ratais užtikrinamas geresnis sukibimas, todėl iš duobės išvažiuoti lengviau. Geras pagalbininkas galėtų būti ir kastuvas – juo galima suskaldyti po ratais susidariusį suplūkto ledo ir sniego sluoksnį bei atkasti sniege įklimpusius ratus. Jei automobilis nejuda iš vietos, o vairuotojui tenka pačiam spręsti susidariusią situaciją, jokiu būdu negalima palikti automobilio įjungus neutralią pavarą ir mėginti jį stumti. Jei automobilį pavyks pajudinti, jis gali imti slysti – todėl kyla rimta grėsmė sukelti avarinę situaciją ar net žūti po automobilio ratais“, – kalba draudimo bendrovės atstovė.

Pasak jos, svarbu visada būti pasirengusiems ir pasirūpinti priemonėmis, kurios padėtų panašioje situacijoje. „Automobilyje pravartu turėti papildomų pirštinių ir sausų drabužių. Traukiant automobilį iš sniego dažnu atveju tenka sušlapti. Persirengę sausais drabužiais išvengsite peršalimo. Taip pat atminkite, kad net visiškai įkrautas telefonas šaltyje gali išsijungti, tad automobilyje patartina turėti automobilinį įkroviklį. Taip būsite ramūs, kad prireikus galėsite išsikviesti pagalbą. Automobilyje privalu turėti vilkimo virvę, žibintuvėlį ir patvarų (pageidautina metalinį, o ne plastikinį) kastuvą“, – vardija V. Katilienė.