Skaisti pavasario saulė teikia ne vien geras emocijas – akinantys jos spinduliai gatvėse tampa tikru iššūkiu vairuotojams. Tokios vairavimo sąlygos, pasak specialistų, kelyje yra kur kas pavojingesnės nei akinančios kitų transporto priemonių šviesos ar šlapia kelio danga.
„Dėl pavasario saulės spindulių vairuotojams itin suprastėja matomumas, o dėl to – padidėja eismo nelaimių rizika. Į akis šviečiant saulei vairuotojai dažniausiai nepastebi priešais važiuojančio arba kelkraštyje stovinčio automobilio ir į jį atsitrenkia. Taip pat nematomais vairuotojams saulės apšviestame ruože tampa ir pėstieji, dviratininkai, paspirtukų vairuotojai bei kiti eismo dalyviai. Apakintas saulės vairuotojas nemato kelio, todėl nepastebi nieko, kas yra priekyje“, – kalba vairavimo mokyklos vadovas Artūras Pakėnas.
Nuo saulės nukenčia ir vairuotojai, ir pėstieji
Pasak draudimo bendrovės „Gjensidige“ Žalų departamento vadovės Baltijos šalims Viktorijos Katilienės, saulės apakintų vairuotojų sukelti eismo įvykiai dažniausiai išsiskiria skaudžiais padariniais.
„Fiksuojame nelaimes, įvykstančias nereguliuojamose sankryžose, išvažiavimuose iš kelių, kai saulė vairuotojui šviečia iš kairiojo šono ir dažnai sutrukdo pastebėti iš kairės artėjančias transporto priemones. Automobilių ir kitų motorinių transporto priemonių matomumą akinant saulei pagerina visą parą privalomos artimosios žibintų šviesos. Tuo tarpu nesaugiausiais vadinami eismo dalyviai – pėstieji ir dviratininkai – deja, tokių priemonių neturi”, – sako V. Katilienė.
Draudikės teigimu, dėl akinančios saulės dažnai nukenčia ir pėstieji. „Eismo nelaimės atsitinka tada, kai žmonės į pėsčiųjų perėją išeina neįsitikinę, kad transporto priemonės vairuotojas juos mato ir jau mažina automobilio greitį“, – pabrėžia draudimo bendrovės atstovė.
Apsauginis skydelis padeda ne visiems
Norint apsisaugoti nuo saulės, pasak vairavimo mokytojo, vairuotojams negali padėti nei automobiliuose sumontuoti apsauginiai skydeliai, nei akių primerkimas. „Skydeliai nuo saulės gali apsaugoti tik vidutinio ir aukštesnio ūgio vairuotoją, žemesniems jie – beverčiai. Net ir atlenkus skydelį, dažnai jo apsauga nesiekia vairuotojo akių lygio, todėl gelbsti mažai“, – sako A. Pakėnas.
Jis rekomenduoja visada užsidėti akinius nuo saulės, kurie, pasak specialisto, ženkliai pagerina matomumą kelyje akinant saulei. „Ne veltui visuose naujesniuose automobiliuose yra speciali vieta pasidėti akiniams. Nuo saulės vairuotojams jie yra patikima apsauga. Akiniai automobilyje turi būti visada, nes saulės spinduliai visais metų laikais prastina kelio matomumą”, – tvirtina vairavimo mokyklos vadovas.
Jis atkreipia dėmesį, kad vairuotojų naudojami akiniai nuo saulės privalo turėti ultravioletinių spindulių apsaugą ir poliarizuotus stiklus.
Langų plovimo skystis – ypatingai svarbus
V. Katilienė primena, kad dabar gatvėse prasideda laikas, kai vairuotojai turi pasirūpinti pakankamu kiekiu langų valymo skysčio ir kokybiškais valytuvais. „Po žiemos patikrinkite priekinių ir galinių langų valytuvų guminių juostelių nusidėvėjimą. Apžiūrėkite, ar juose neatsidaro įtrūkimų, apnašų. Kai kurių valytuvų šluoteles reikia keisti naujomis pakitus jų spalvai. Įprastai valytuvų šluoteles patariama keisti mažiausiai kartą per metus“, – teigia draudikė.
Ji pabrėžia ir langų plovimo skysčio svarbą: „Šviečiant saulei stiklo nešvarumai dar labiau pablogina matymo kokybę. Jie ypač trukdo tada, kai vairuotojas važiuoja pavėsiu ir staiga į stiklą pašviečia saulė. Šiltajam metų laikui skirti langų valymo skysčiai pasižymi geromis valomosiomis savybėmis, todėl orams atšilus žieminį langų skystį pakeiskite tokiu, kuris skirtas šiltajam sezonui“.
V. Katilienė paaiškina, jog privalu prieš sėdant už vairo įsitikinti, jog transporto priemonės langai, žibintai, veidrodėliai ir valstybiniai numeriai – švarūs bei važiuoti pradėti tik įsitikinus, jog atsargoje yra pakankamai langų valymo skysčio, o valytuvai veikia sklandžiai. Langų ir veidrodėlių būklė lemia matomumo kokybę, o valstybinių numerių skaitomumas yra apibrėžtas Kelių eismo taisyklėse.
Jei akyse pradėjo raibuliuoti ar suprastėjo matomumas, V. Katilienė pataria saugiai sumažinti greitį arba sustoti kelkraštyje, kol regėjimas sugrįš į įprastinę būseną.